Baja – A magyar katonai vadászpilóták korábbi légibemutatókon aratott sikereiről sokat cikkeztek a hazai médiában. Ám arról, aki igazi éles harci helyzetben is megmutatta mit, tud kevesebbet hallottunk. Pedig van egy magyar „top gun”, aki a szerb konfliktus idején, közelebb repült egy magyar légtérbe behatoló szerb MiG-21-eshez, mint bárki azóta. Németh Zoltán(61) befogta, kikísérte, majd hazafelé forduláskor szinte karnyújtásnyira a húzott el a behatolófeje felett, miközben teljes fegyverzettel készen állt a légiharcra. – írja a blikk.hu
1994-ben Jugoszlávia szétesésekor a szerb vadászgépek az elszakadást célul kitűző horvát területeket lőtték, bombázták. Eközben gyakorta sértették meg a magyar légteret, Barcson még egy leoldott bombát is találtak. Sokan úgy tartották, szándékosan provokálják a magyarokat, hátha be lehet vonni a konfliktusba. 1994 július 9-én alkonyatkor majdnem sikerült.
-Az esti készültségbe érkeztem Kecskeméti repülőtérre, a földi kiszolgálók mellett egyedül voltam pilóta. Épp vacsorához készültem, amikor megszólalt a riasztás. Akkoriban is előfordultak pár másodperces légtérsértések, legtöbbször a repülőbe beült pilótákat pár perccel később már ki is parancsolták, ritkán jutottak el odáig, hogy levegőbe kellett emelkedni – idézte a nyugdíjas őrnagy immár bajai otthonában. A pilóta a mai napig fel tudja idézni a bevetés minden mozzanatát.
A riasztás utáni percben már embereivel együtt rohantak a közelben álló MiG-21-eshez. Fejest ugrott a kabinba, a többiek bekötötték, élesítették a fegyverzetet, indították a hajtóműveket. – Azt hittem lefújják, ám hirtelen jött a parancs: gurulás és felszállás!
Naplemente volt, utánégetővel szokatlanul erős hanggal dübörgött végig a Széchenyi lakótelep házai fölött. Az ezred törzsfőnök lakásában egyből öltözni kezdett tudta, hogy ennek komoly oka van. Zoltánt egyenesen a határ felé irányították, de még ekkor sem tudta, hogy mi történt. Bugacpuszta felé pár perc alatt kiért, kiderült, éppen akkor hagyta el a magyar légteret egy szerb MiG 21-es. A magyar gépet járőrözésre utasították, majd úgy volt, hogy indul vissza. Ekkor azonban váratlanul egy újabb szerb repülő vette az irányt a magyar területek felé.
– Visszafordultam az irányába, a rakéták indításra készen álltak. Közel ezer kilométeres sebességgel repültem, folyamatosan kaptam a rávezető koordinátákat. A szerb vélhetően nem számított arra, hogy a közelben van egy magyar gép. Szeged- Baja vonalon repültünk, ő sem ment lassan, pár perc után a saját országa felé vette az irányt. Én neki jobbról alulról keresztbe közeledtem 1500 méteren. Ekkor láttam meg szabad szemmel, egy sötét pont volt az égbolton. Tudtam, hogy mögé kell kerülnöm, akkor már nem tehet semmit. Elrepültem alatta, majd egyből egy 270 fokos emelkedő fordulóba vittem a gépet. Másodpercek múlva már mögötte voltam és közeledtem hozzá – számolt be a pilóta.
Az idegen repülő szerencsére semmilyen támadó manővert nem csinált, az vélhetően megpecsételte volna a sorsát. – A határhoz közeledve rádióztak, hogy váljak le róla, gázt adtam, a kabinja fölött nagyon közel húztam el a feje felett. Tisztán láttam a pilótát, ahogy a műszerekre mered.
A helyzet komolyságát jelzi, hogy aznap számos légtérsértés történt, a NATO magyar határnál járőröző AWACS felderítő repülője is észlelte az esetet, és már a gép közeledtekor irányt váltott és teljes gázzal igyekezett elhagyni a helyszínt. Sőt a német hadsereg is levegőbe emelt két vadászgépet, hogy szükség esetén megvédjék a nagy értékű, ám fegyvertelen AWACS gépet.
– Hogy mi lett volna, ha nem hagyja el békében a szerb repülő a magyar légteret? Nehéz erre utólag választ találni. Az biztos, hogy lelkiekben felkészültem arra is, hogy használnom kell a fegyverzetem. A rakéták be voltak melegítve, a gépágyút még nem biztosítottam ki, az egy mozdulat lett volna.
A pilóta
Németh Zoltán a MiG-21-esek kivonása után még tíz éven át repült a MiG-29-es vadászrepülőkkel. Sok évvel ezelőtt őrnagyként vonult nyugdíjba, ám nem szakadt meg azóta sem a kapcsolata a repüléssel. A Malév utasszállító nagy repülőjére is szerzett kiképzést, azután cargo-pilóta lett, mostanában pedig főként kisgépeken műrepüléssel, utasrepültetéssel foglalkozik.
Zoltán elárulta, akkor sem érzett semmilyen indulatot, vagy gyűlöletet az idegen repülő pilótájával szemben. -Egy harci feladatot láttam az egészben, de tudtam, hogy könnyen veszélyessé válhat. Annál is inkább, mert a szerb légvédelmi rakéták a magyar határ közelébe voltak telepítve, azzal bármikor könnyedén leszedhettek volna.
Németh Zoltánt az akció után soron kívül őrnaggyá léptették elő. Utóbb kiderült, hogy a NATO-ban feljegyzés készült az elfogásról, s ezt példaként többször is bemutatták vadászpilótáknak.
– Jó tíz évvel később már több szerb pilóta ismerősöm is volt. Rajtuk keresztül próbáltam a “kolléga” nyomára jutni. Egyiküktől azután kaptam egy email-címet, azt mondta, ő az én emberem, üzenhetek neki.
Angolul csak ennyit írtam: “Mikor legutóbb találkoztunk, nem volt időnk beszélgetni. De ha gondolod, megihatunk együtt egy sört…” Soha nem kaptam rá választ. De most sem haragszom. Ha egyszer összefutnánk az életben, biztos, hogy kezet ráznánk.