A vád szerint a főpilóta szándékosan megtévesztette a légiközlekedési hivatalt a 737 MAX hitelesítésekor. – írja a liner.hu
Vádat emeltek a Boeing egykori vezetője, Mark Forkner ellen, a vádirat szerint azért, mert 2016-ban és 2017-ben megtévesztette az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatalt (FAA) a Boeing 737 MAX repülőgépek hitelesítéskor. A 737 MAX tervezési hibák miatt két halálos balesetet szenvedett.
A két baleset során 346 ember életét vesztette, a Boeing legkelendőbb repülőgép-modelljét pedig 20 hónapra földre kényszerítette, és a vállalat 20 milliárd dollár veszteséget szenvedett. Ezek a vádak az első, magánszemély ellen szóló vádak. Mark Forkner a hitelesítés idején a Boeing műszaki főpilótája volt – számolt be a CNN.
“A vád szerint Forner a Boeing pénzének megtakarítása érdekében kritikus információkat tartott vissza a szabályozó hatóságoktól. Az FAA félrevezetéséről szóló döntése megakadályozta a hivatalt abban, hogy megvédje a nyilvánosságot és a pilótákat kudarcra ítélte a 737 MAX repülésirányításáról szóló hiányzó információkkal. Az Igazságügyi Minisztérium nem tolerálja a csalást – különösen azokban az iparágakban, ahol ennyire magas a tét” – közölte Chad Meacham texasi ügyész.
Nadina Milleron, az egyik baleset halálos áldozatának édesanyja elmondta, hogy úgy érzi, a Mark Forkner elleni vádemelés túlságosan kevés. Úgy véli, Forkner csak egy bűnbak, és a Boeinggel együtt felelős mindkét baleset minden elhunytjának haláláért.
A Boeing rendszere a rövidtávú pénzügyi hasznot a biztonság elé helyezte, és Mark Forkner ennek a rendszernek a részeként cselekedett. Az ügyészség még találhat és találniuk is kell néhány embert, akik szintén felelősek a két balesetért. Minden egyes család, aki elveszített valakit a balesetek során, hasonlóan érez: a Boeing vezetőségének börtönben a helye.
A vád szerint Forkner megtévesztette az FAA-t a vállalat által kifejlesztett repülésstabilitázáló rendszerrel, a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) működésével kapcsolatban. Az MCAS feladata, hogy felismerje, ha a repülőgép túl gyorsan vagy túl meredeken emelkedik fel, és megakadályozza, hogy átbukjon. Ha a MCAS azt észleli, hogy ennek fennáll a veszélye, lenyomja a gép orrát – a két halálos balesetben azonban erre nem lett volna szükség, mégis megtette, a tragédiát pedig ez okozta.
A vádirat szerint Forkner hamis, pontatlan és hiányos információkat nyújtott át a hivatalnak a rendszerrel kapcsolatban, mégpedig azért, hogy az FAA ne követelje meg a 737 MAX pilótáitól a drágább képzés elvégzését, ha a korábbi 737-es verzióra ez már megtörtént. Az, hogy a 737-es pilóták további képzés nélkül tudják irányítani a 737 MAX-ot, a Boeing egyik legnagyobb érve volt a modell mellett.