Az utóbbi időben hatalmas fejetlenséggel találták szembe magukat azok az utasok, akik az ország észak-nyugati részébe, illetve Ausztriába vagy Németországba utaztak volna vonattal. Mától azonban kicsit könnyebb lesz a helyzetük, ugyanis a MÁV több pótlóbuszjáratot állított forgalomba a győri vasútvonal felújítása idejére Bicske, Tatabánya és Budaörs térségében.
Az 1-es vasúti fővonal állapota olyan rossz, hogy közel 30 kilométeren korlátozni kellett a vonatok sebességét. Lázár János haladéktalan felújítást rendelt el, ám a MÁV jelezte, hogy gyakorlatilag nincs rá pénzük. A miniszer ezután egész egyszerűen kijelentette: sikerült fokozni a Budapest-Győr-Bécs vasúti horrort, az osztrákok levágnak minket a nyugat-európai hálózatról. Egészen pontosan az történt, hogy az osztrák vasút egyoldalú döntést hozott azzal kapcsolatban, hogy a magyar vonatok késése miatt elvágja a többi között a München felé tartó railjet közvetlen útvonalakat, így az utasoknak Bécsben át kell szállniuk másik szerelvényre – írja az Economx-re hivatkozva az ATV.hu.
A MÁV azt állítja, az ÖBB a Budapestről érkező utasok Bécsben való átszállásának elkerülése végett olyan lépéseket kért a MÁV-tól, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan.
Ugyanakkor közölték, hogy elsősorban az osztrák államvasutak döntésein múlik, hogy az ideiglenes forgalmi rend Bécsben ne okozzon a minimálisnál nagyobb kényelmetlenséget az érintett utasoknak.
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár szerint a Budapest-Győr-Bécs vonalon lévő közlekedési nehézségek azt bizonyítják, hogy az intézményes szakmai kontroll lényegében megszűnt a MÁV működése fölött. Az osztrákok jövő hétfőtől levágják a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról. A MÁV-nak a Budapest-Győr fővonalon a vágányzár miatt megmaradt, egyetlenként még közlekedő óránkénti nemzetközi vonatokat sem sikerült pontosan – 20-30 perc késésnél kevesebbel – közlekedtetni, ezért kellett lépnie az osztrák vasútnak – tette hozzá.
A nemzetközi vonatokon kívül minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, ezért érthetetlen, hogy az osztrákok jelzései után, hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben odaérjenek Bécsbe. A közlekedési szakértő szerint mindez a legkisebb odafigyelés vagy a probléma megoldásának szándéka mellett sikerült volna. Az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, és ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál – vonta le a tanulságot Vitézy Dávid.
„A MÁV vezetői ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket” – Lázár János pár nappal ezelőtt elrendelte, hogy az összes erőforrást csoportosítsák most erre a beruházásra, azonnali hatállyal kezdjék meg az eszközök, anyagok beszerzését, mert havária helyzet van.
A MÁV vezetése közben arra kérte, szerezzen pluszforrást az 1-es vasúti fővonal helyreállítására. Azt egyelőre nem tudni, lesz-e pluszforrás a 32 milliárdos felújításra, vagy „tűzoltási jelleggel” más, talán szintén évek óta tervezett rekonstrukcióktól kell elvenni a pénzt, hogy az 1-es fővonal ügyét mihamarabb megoldják.
A MÁV Zrt. 2024-ben az idei 1047 milliárd helyett, mindössze 715 milliárdból gazdálkodhat a MÁV. Tíz bezárt vonalon mintegy hétszáz millió forintot spórolhat a költségvetés, ami éves szinten szárnyvonalanként hetven millió forintot jelent – emlékeztetett a lap.