Mi is beszámoltunk róla, hogy május elsejétől a rendőrségi hitelesített sebességmérők által mért érték a jogilag elfogadott sebesség, amellyel a megmért jármű haladt. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a korábban a mérési határérték beállításához alkalmazott 3 km/órás illetve 3 százalékos „tűrést” a sebességellenőrzések során már nem alkalmazzák. Csak egy példa:
- ha ezentúl valakit 52 km/óra sebességgel mérnek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességhatár mellett, illetve akkor május 1. előtt az 52 km/óra mért értékből levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtek. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebességen nem változtatnak, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek. – írja a 24.hu
A police.hu-nak adott interjút a témában Óberling József, ORFK közlekedésrendészeti főosztály vezetője. Azt mondja, hogy a „tolerancia értéke soha nem azt jelentette, hogy ennyi volt a hibázási mértéke egy sebességmérő készüléknek. A készülék a ma ismert mérőműszerek közül az egyik legpontosabb. Gyakorlatban 3 tizedmásodperc alatt ezer darab mérést végez az eszköz. Ennek az ezer mérésnek az eredménye fogja azt a számot produkálni, amely a sebességet kiadja.”
Hozzátette: az, hogy a „rendőrök eddig is, és ezután is alkalmaznak toleranciát, amit a jog úgy fogalmaz meg, hogy a rendőr belátására van bízva, hogy egy elkövetett szabályszegés esetén milyen szankciót alkalmaz. Ennek elég széles a tárháza. A figyelmeztetéstől a helyszíni bírságon át a szabálysértési feljelentésig és a szabálysértési eljárásban hozott döntésig bezárólag. A kollégáink eddig sem, és ezután sem azzal fognak foglalkozni, hogy 50 helyett ki ment 51-gyel. Bár ott tartanánk, hogy ők azok, akik a közúti biztonságot veszélyeztetik! Jó néhányan vannak ugyanis azok, akik ezeket a sebességértékeket extrém módon meghaladják, és a közlekedés biztonságára a veszélyt ők jelentik.”
Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nem 51 km/h-ra vagy 52 km/h-ra fogja állítani a mérőműszert a rendőr, hanem azokra fog fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépi.
Magyar György szerint a személyi sérüléssel járó balesetek két százaléka vezethető vissza a megengedett legnagyobb sebesség túllépésére, ezért a közlekedés biztonságának lényeges javulása attól nemigen várható, ha már az 1 km/órás gyorshajtást is büntetik. Az ügyvéd blogján emlékeztet rá, hogy a május elsejétől érvényes szigorítás jogi és műszaki jellegű kérdéseket is felvet.