A február 28-án este megjelent Magyar Közlönyből derült ki, hogy a kormány változtat az extraprofitadó mértékén a légi közlekedésben. Az új rendeletben környezetvédelmi szempontok alapján fizethetnek többet vagy kevesebbet a szereplők. – írja az index.hu
A mostani rendelet alapján nagy változás jön a légi közlekedésben, ugyanis ezentúl a kisebb károsanyag-kibocsátással rendelkező gépek használata esetében csökken a befizetendő adó mértéke.
Az új rendelet arra vonatkozik, „ha az utas végső úti célja az Albán Köztársaság, az Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, az Észak-macedón Köztársaság, az Izlandi Köztársaság, a Koszovói Köztársaság, a Liechtensteini Fejedelemség, a Moldovai Köztársaság, a Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, a Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, a Svájci Államszövetség, Szerbia Köztársaság, Ukrajna és az Európai Unió területén található”.
Az említett országokba való utazáskor:
- a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi járművek esetén utasonként 1600 forint a hozzájárulás mértéke (korábban 2700 forint),
- a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint (nem változott),
- a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 6200 forint a hozzájárulás mértéke (korábban 5100 forint).
A meghatározottakon kívüli országokba végső úti céllal repülő utasonként:
- a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 3900 forint (korábban 6800 forint),
- a 0,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint (nem változott),
- a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 15 600 forint a hozzájárulás mértéke (korábban 12 700 forint).
Örülhet a Ryanair?
Január végén megírtuk, hogy a tavaly júniusban bevezetett extraprofitadó egyik legnagyobb kritikusa, a Ryanair-vezér Michael O’Leary egészen barátságos hangot ütött meg a kormányzattal szemben. Tavaly szeptemberben még kemény kirohanást intézett a kormány néhány tagja ellen a bejelentett extraprofitadó miatt.
Bejelentése szerint a nyári időszakban hetente 500 járat indul és érkezik majd Budapestre, ahová egy 800 millió dollár értékű beruházásnak megfelelően telepítenek nyolc gépet, amellyel mintegy 250 jól fizető munkahely is létrejön pilóták és utaskísérők számára. Az is kiderült, hogy a Ryanair Magyarország vezető légitársasága, mert évente négymillió utast szállítottak.
Emellett Michael O’Leary elmondta, hogy a Budapestre tervezett nyolc gépből kettő már szigorú környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. Negyven százalékkal csökkentették a zajártalmat, amit a gép korábban keltett, illetve 16 százalékkal kevesebb kerozint használnak, miközben négy százalékkal több utast képesek szállítani.
További változások
A gyógyszergyártó cégek mentesülhetnek az extraprofitadó megfizetése alól abban az esetben, ha a „TEÁOR 2110 és a TEÁOR 2120 szakágazati tevékenységből származó összesített nettó árbevétele az adóév első napján rendelkezésre álló legutolsó éves beszámoló alapján meghaladja a teljes nettó árbevétele 33,33 százalékát”.
A népegészségügyi termékadó alól mentesülhetnek azok az adóköteles termékek, amelyeket vevője az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti feltételeknek megfelelően továbbértékesít, vagy olyan saját termék előállításához használ fel, vagy olyan saját, adóköteles termék előállításához használ fel, mely után a népegészségügyi termékadót megfizeti.